La Petite Chambre on nagu tükike elu. Justkui nagu poleks
sellel filmikunstiga midagi pistmist. Aga miks ma nii ütlen? Ainukeseks
põhjuseks on loomulikult asjaolu, et La Petite Chambre on lugu kahest
hingevaludes vaevlevast inimesest, kõrges eas südameprobleemide all kannatavast
vanamehest ja surnult sündinud last leinavast naisest, kes juhuste
kokkulangemise najal leiavad teineteiselt tuge, et karmile reaalsusele taas
julgelt vastu astuda. La Petite Chamber on rahulikult kulgev eluline draama,
kus kesksel kohal on inimesed kogu oma ilus ja valus. Me näeme nende
igapäevatoimetusi, õpime tundma nende raskevõitu hingeelu ja ühtlasi süübime ka
poleemikat tekitavasse võimetusse elada normaalset elu kui nad on juba nii
palju pidanud üle elama. Läbi hingehaavade kaks tegelast kokku põimuvadki.
Ja kui ma ütlen, et antud filmil justkui polekski
filmikunstiga mitte midagi pistmist, siis selle all ma tahan mõista anda ainult
seda, et selliseid elulisi ja raskeid draamasid on palju. Isegi nii palju, et
kogu pikk analüüs karakteritest ja nende psühholoogiast võib meist lihtsalt
mööda joosta, panemata seejuures isegi tähele, mis filmi enda eriliseks muutis.
Vaatamata puhteuroopalikule teemakäsitlusele ja pildikeelele
on filmil väga palju öelda ja seda tehakse ilma igasuguse pealesuruva jõuta.
Publikut usaldatakse ja lubatakse ilma igasuguse liialduseta vaadelda,
analüüsida ja lõpuks ka mõista kahe peategelase käitumist, elu ning möödunud
kannatuste mõju neile ja nende lähedastele. Hingeline trauma saadab naist nii
tööl kui ka kodus. Hirm mahajätmise ja oma kodu heaolu pärast saadab nõrga
südamega vanameest iga päev, minutist minutisse, tunnist tundi. Film alustab
kahe inimesega, kes tegelikult peaksid igati sujuvalt koos töötama. Naine on
vanamehe hooldusarst, kes vaatamata mehe tõrjuvale hoiakule kunagi meelt ei
heida.
Ometigi puudub nende vahel igasugune emotsioon. Naine on
isiklikust traagikast tulenevalt maailmast lahku kasvanud, uskudes, et keegi
teda ei mõista. Sama lugu on ka vanamehega. Olles vana ja haige ei taha sa
lahkuda oma viimasest õigest kodust ja lasta end lukustada vanadekodu hallide
seinte vahele. Niiviisi elavadki kaks osapoolt päevast päeva läbi oma rutiini
panemata õieti tähele, mida üks või teine osapool tegelikult vajab või tunneb.
Lugu lükkub käima kui hooldusalune vajab rohkem abi kui kunagi varem ning
sellest hetkest alates hakkabki lahti rulluma kahe reaalsusest eitava tegelase
haavade ravitsemine läbi mille nad taaskord avanevad, samastuvad ja taas
niiöelda “ellu ärkavad”.
Antud filmi stsenaariumi tugevus ongi ainsaks põhjuseks,
miks vana ja kahetsusevalu täis mehe ning hingelt nõrkenud naise lugu publikule
korda läheb. Sõnadega ei priisata ja tegelased jagavad oma maailma puhtalt ja
ilustamata läbi oma isikliku vaatepunkti. Kordagi ei laskuta moraalitsemise ja
õpetussõnade tasandile. See ei ole film, kus tegelastele öeldakse kõige
pinevamas punktis, et mismoodi nad nüüd elama või tundma peavad. See on film,
mis töötab peaaegu et dokumentaalsel tasandil. Karakterid elavad oma elu, nad
ei esitle end publikule väljakutsuvalt või kaasahaaravalt. Nende peamine
funktsioon on nende endi isikliku tundemaailma läbielamine. Samal ajal toetab
karaterite rahulikku arengut sama rahulik pildikeel, mis annab oma tegelastele
aega ja laseb neil areneda neile sobiva kiirusega.
Filmi kaks režissööri avaldavad oma filmiga armastust üdini
inimlikele karakteritele ja sügavalt isiklikele probleemidele, millega
tavainimesed ikka ja jälle üksipäini võitlevad.
Film ei sära küll paeluva
lavastusega, kuid tegelaste ja valusa loo arenduse poolest on La
Petite Chambre ehe näide veenvast ja psühholoogiliselt põhjendatud inimlikust
draamast.
7/10
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar