Esimesed teated pajatasid uskumatuid, aga mitte sugugi üllatavaid
lugusid, kuidas Universal plaanib John Carpenteri 1982. aasta
kultusfilmile The Thing valmistada uusversiooni. "Remake after remake after remake and eventually it all goes to shit"
- vähemalt nii on viimase aja remake`dega juhtunud. Iga uus remake on
originaalile pea alati alla jäänud. Loomulikult on ka erandeid, aga needki
kuuluvad väljasurevasse liiki, mistõttu nende eksistents jääb remake`ide
kritiseerimisel alati tahaplaanile. Pärast uudiseid remake`ist ilmusid
aga hoopistükis teated prequel`ist. Korraga oli võimuvahekord
muutunud ja põhjus remake`i varajaseks vihkamiseks kippus hajuma. Õhku jäi
rippuma muidugi ka kahtlus, et ehk äkki prequel`i nime all see vaene remake valmis vorbitaksegi. Nii aga ei juhtunud. 2011. aasta The Thing
on siiski ainult sulaselge eellugu sündmustele, mis leidsid aset Kurt Russeli juhitud
Antarktika uurimisjaamas. Me ju kõik mäletame, kuidas The Thing algas?
Hullunud norrakas tulistas ja jälitas kelgukoera kuni ta Ameerika uurimisjaama liikmetega kohtus. Täpselt selle hetkega seob end
ka 2011. aasta lõpukuudel linastunud eellugu, mis suures plaanis
õigustab oma eksistentsi ja suudab isegi särada USA
stamp-horrorfilmide ajastul. The Thing väärib vaatamist ja põhjused
selleks on enamgi kui küll.
Carpenteri The Thing valmis 1982. aastal. Ajal, mil kinolinal tegutsenud olendid valmisid läbi nukkude või kummiülikondade, mille abil mehed ja naised üksteist mööda pimedaid
koridore taga ajasid ja lõpuks ka lõhki rebisid. Ajal, mil koletisi
loonud kunstnikud istusid kohvipauside ajal oma loodu kõrval või
vaatasid pealt kuidas täiskasvanud mehed võtteplatsil täissuuruses jubedate nukkudega mängivad. Nüüd, 2011. aastaks on kummist monstrumid
asendunud computer animated efektidega, mida suures osas ei kriimusta
närviraasugi, sest pea igaüks neist, mida on kasutatud nii suure-kui ka
madalaeelarvelistes õudusfilmides ei näe karvavõrdi aukartustäratavad
välja. Ainsaks plussiks võib lugeda praeguse aja fotorealismi taga
ajavat CGI tehnoloogiat, mis iga aastaga aina enam ilmet võtab. See aga
ei muuda sugugi kurba tõde, et mida realistlikum on monstrum, seda
turvalisemana seda kogeme. Vana hea grotesksus on kadunud ja asendunud
häguste äärejoontega olenditega, mille kujunduski reedab kohemaid selle looja
fantaasiavaesuse.
Mis tegi aga ühest kriiskavast
nukust, mida nägime ka 1982. aasta The Thingis, niivõrd paeluva
elamuse? Eks ikka selle äärmuslik ebarealistlik välimus, aga seda me ju
tahamegi ühes korralikus õudusfilmis näha. Meid mõjutatakse ainult läbi
ehmatuse, selle tekitaja hetkeliselt nähtava rõveduse ja siis pingsa ärevusega ehk millal seda monstrumit uuesti näha saame. Tõeline oskus on kasvatada pinget nagu oma last ja hoida ebaloomulikku monstrumit kaadris kauem kui 5 sekundit niiviisi, et salapära ja pinge mitte kuhugi ei kaoks. Aga
kuhu ma selle jutuga üldse jõuda tahan? Tahan jõuda punktini, kus tuleb
tõdeda, et vana hea inimvõimekuse piire kompav pimeduse varjus hiiliv groteskne jubedus on kordades paeluvam kui paariks sekundiks
ekraanile paiskuv ebamäärasus, keda me tegelikult ei näegi ja kelle kohalolek ühe väikese õudusfilmi vaadatavaks muudabki. The Thing(2011) ongi seega pigem lähedane tuttav 80-datele kui viimase aja normidele.
Hollandlasest režissööri
Matthijs van Heijningen Jr.-i esimene täispikk mängufilm on
tänuväärne katse pakkuda tavaliselt igavuse all ägavale USA
peavoolu õudusžanrile väheke vürtsi. Vürtsi pakub hollandlane
eelkõige algupärase filmi stilistika säilitamise abil. Suureks
üllatuseks on Heijningen Jr. taastanud 1982. aasta tunnetuse ja
püüdnud seda järgida nii visuaali, atmosfääri, tegelaskonna
omavaheliste suhete ja loomulikult ka olendi kujutamise loomise
juures. Kriiskavat verepulma on prequel`is vähem, aga siiski
ei ole see teps mitte täielikult kadunud. Uue filmi juures on tunda,
et eelloo loojad on algse filmi hardcore fännid või nad
lihtsalt respkteerivad Carpenteri ja tema loodu väärtust. The
Thing(2011) loo struktuur ei erine 82.a. versioonist mitte
karvavõrdki. Taaskord on meie ees vana hea tüüpsisu "in a
remote location we found something or something found us". Ega
algupärane filmgi hiilanud sisulise taibukuse poolest, aga kuna
aastaks oli 1982, siis mõjus kogu film uue ja
suurepärasena.
Nüüd aga mõjub stambiks trambitud süžee sama
tüütavalt kui igas võimalikus traileris kasutatav Steve Jablonsky
“My name is Lincoln”. Probleem pole mitte sugugi
sisulistes käikudes. Ei saagi olla. The Thing(1982) ja The
Thing(2011) on nagu sukk ja saabas. Üks on all ja teine on peal, aga
mõlemad täidavad sama funktsiooni. Kõige naljakam ongi asjaolu, et
algupärane film särab täpselt sellisena nagu ta on ja samamoodi
püüab käituda ka eellugu, kuid uus film ei saa ju niikuinii
toimida samasugusena, sest lausa väsimatult on sellist survival
horror`i valemit juba võimatustes kogustes kopeeritud.
Ei midagi uut ega põnevat, ikka see sama, millega harjunud oleme. The Thing aga selline ongi.
Juba alates oma sünnist. The Thing(2011) on samuti täpselt sama
tõsine ja ärevust tekitav klaustrofoobiline ulmelugu.
Ainsaks ja
tegelikult kõige määravamaks küljeks on filmitööstustes
toimunud muutused, mis tagavadki kahe filmi kardinaalselt erinevama
tunnetuse. 1982. aasta The Thing on küllaltki rahuliku tempoga.
Carpenter võtab aja maha ja joonistab esmalt välja tegelased, nende
eluolu, eripärad ning seda kõike rikastavad nüansid, mis
täiendavad nii karaktereid kui ka vaikselt kulgevat õuduslugu.
Võrreldes 2011. aastaga on nii kaadri pikkus kui ka kommertskino
publiku tähelepanuvõime märgatavalt vähenenenud. Kaadri pikkusega
muutub aga filmi tunnetus märgatavalt. Kui esialgse filmi loomise
ajal lubati atmosfääril, tegelastel ja kasvaval hirm ja teadmatuse
tundel rahulikult areneda, siis nüüd on kõik otse vastupidi. Selge
valem, mis muudab ühe õige õudusfilmi
tempokaks põnevikuks, aga kahjuks hullumeelselt etteaimatavaks.
Taaskord tuleb mängu ka asjaolu, et The Thing(1982) ei ole tingimata
film, mis ajale vastu peab. Eriti kui rõhutada USA filmitööstuse
hiiglasliku tendentsi aastast aastase kõike läbi käiata. Aga
ometigi just tänu oma aja kontekstile Carpenteri film märksa
väärtuslikumaks lugema peakski.
Meie näeme tänapäeva "fast
cut, fast paced" thrillerit, aga Carpenteri versioonis
kogeme tolle aja harjumuspäraseid jooni filmiloome vallas. Nii et
täiesti oleneb, millega vaataja on harjunud või mida ta taolise
filmi juures kõige rohkem hindab. Eks igaüks on oma ajastu laps.
Vaatamata
stampkarakteritele, tüüpilisele sisu arengule ja tuttavatele
lahendustele olendiga võitlemisel on eellugu suutnud tasakaalus
hoida klišeede ülevoolavuse ja suutnud vormistada ka omapoolse
nägemuse. The Thing`i eellugu ei riku mõistust üleklišeelisusega,
vaid austab vaatajat heatasemelise arenguga. Prequel`i ainsaks
väärtuseks on fakt, et tegu on legendaarse filmi eellooga. Aga kas
vastasel juhul ei pakuks film üldse pinget? Pakuks küll, sest
tänapäeva generatsiooni The Thing ei ole tavaline horror flick.
"Mis siis ikkagi juhtus seal norrakate baasis?". Kõik
me teame vastust, aga nii kaua kuni seda pole filmiks tehtud, siis
järelikult me vastust ei tea. Tuleb ju nii välja.
Eellugu sarnaneb
pea igas mõttes 82. aasta filmile. Tegelased, vastasseisud olendiga,
viisid olendi leidmiseks ja hävitamiseks - kõik on otse The
Thing`ist kopeeritud. Nüansid korduvad ja seda juhtub pidevalt. Film
annab mõista, et detailide kordumine on kahe filmi omavaheliste
seoste loomulik osa ja just seeläbi ei tohikski mitte miski koopiana
mõjuda. Õnneks on filmi loojad olnud kõvasti ametis, et luua ka
toimiv ja kiirelt mööduvaid ehmatusmomente vältiv paranoiline
õhkkond. Lisaks kõigele esinevad filmis nupukad lahendused
olukordadele, millest pea igaüks algab täpselt samamoodi nagu
Carpenteri filmiski. Kui kogu film ise meenutab originaali, siis need
olulised nüansid muudavadki filmi eriliseks elamuseks. Sa näed
midagi, mis on sulle nii tuttav, aga ometigi on režissööril ja
stsenaristidel olnud küllalt palju taiplikkust, et eemalduda
kopeerimisest samal hetkel kui nad on sellega juba alustanud. Nad
lisavad hoopis omad suhteliselt andekad nüansid, mis keeravad 82.
aasta filmile kärmelt selja ja lasevad uuel rahus oma elu
elada.
Mis siis, et kogu film on suures sõltuvuses oma eelkäijast,
suudab Heijningen ikka ja jälle üllatada pööretega, mis on oma
olemuselt täiesti arvestatavad lahendused ulmeõudusžanri
kultusfilmi eelloo sisuliste elementidena.
Teine asi, mis teravalt
silma torkab on asjaolu, et produtsendid ja ilmselgelt ka režissöör
on olnud piisavalt pühendunud ja püüdlikud, et sündmuspaik vähegi
autentsemaks muuta. Norra näitlejad räägivad oma emakeeles, mis
tähendab, et ameerika publik vajab üle pika aja subtiitreid nende
oma kullakalli riigi toodetud filmis. Norra keel on puhas ja ladus.
Igati tervitatav lahendus. Kolmandaks paistab silma Mary Elizabeth
Winstead, kes on nö. Kurt Russeli asemik. Kui tema tegelane välja
arvata on kõik tähtsad teadlased ja nende teod on äärmiselt
triviaalsed võrreldes sellega, mis võõrkeha saabumisega juhtuma
hakkab. Karakteritest ei tohiks küll mitte keegi hoolida.
Ainuke,
kes seda väärib on Winstead, sest vaatamata tema tegelase
märgatavale igavusele on ta näitlejana tugev ja samal ajal põnev
vaatemäng. Ta mängib koos ülejäänud näitlejaskonnaga mõjuva
paranoia ja hirmutunde ka reaalselt välja. Seepärast toimub USA
remake`ile ebaloomulik suhestumine tegelaskonnaga, kelle
karakteritest sa tegelikult absoluutselt ei hooli. Winsteadi tegelane
mõjub efektsena peamiselt vähegi usutava vastasena kosmilise olendi
ees. Ka ülejäänud tegelased ei ole karjuvalt rumalad, vaid täiesti
mõistetavana mõjuvad inimesed tavatus olukorras.
Neljandaks ja kõige
tähtsamaks punktiks on loomulikult kurikuulsa võõrkeha kujutamine.
See oli arvatavasti iga filmifänni südamel, et kuidas ometigi CGI
ajastul kõigi poolt armastatud olend välja nägema hakkab.
Südamerahuks võin kõigile kinnitada, et kõhedalt kriiskav olend
näeb välja küllaltki omapärane, et seda isegi Carpenteri looduga
võrrelda. Olend on enamjaolt puhas CGI looming, aga nii mõnigi
kaader olendist on üllatavalt praktiline ja vahel isegi väga sujuv
praktilisuse ja CGI kombinatsioon.
Filmi tarbeks võetigi kasutusse
võimalikult palju praktilisi efekte, mida siis hiljem CGI abiga
veelgi rohkem läikima löödi. Lõpptulemusega võib täiesti rahule
jääda, sest CGI ja praktiliste efektide toimiv omapära toob esile
tõeliselt võikana mõjuva groteskse olevuse, kes vaataja silme ees
pidevas muundumises sipleb. Vaatamata ilmselgele CGI`le sulandub
olend keskkonnaga kokku nagu ta oleks selle loomulik osa. Ei mõju ta
võõrkehana ega ka uduse koguna. Olendi kujutamine on suurepäraselt
integreetitud filmi sündmustikuga. CGI`iga imiteeritakse 82. a.
versioonist tuttavat groteskset moondumist ja püüab seda näidata
võimalikult aeglaselt, jättes väga palju ruumi olendi kriisete ja
üleüldise võikuse omandamiseks. Lausa uskumatu, et CGI ajastul
suudab mõni helge pea ikka veel üllatada. Siinkohal jätan
mainimata James Cameroni Avatari ja The Adventures of Tintin`iga
saavutatu, sest nende loodu hõlmab peamiselt motion-ja
performance capture`it ja mitte nii väga The Thing`is
kasutatud CGI.
Matthijis van Heijningen
Jr. on hakkama saanud igatipidi viisaka eellooga. The Thing(2011) on
vaadatav täiesti omas kastmes. Eellugu ei solva vaataja
intelligentsust ning ei sõltu üleliia oma eelkäijast. Ainsaks ja
kõige olulisemaks probleemiks on aga ikka see, et mõlemad filmid on
tasavägised ulmepõnevikud, mis ei pretendeerigi filmikunsti
pärliks. Aga kui nüüd mõlemad korra päris kõrvuti asetada, siis
osutub mõistlikuks valikuks ikkagi 1982. aasta The Thing. Põhjus on
aga ainult selles, et 2011. aasta versioonis ei ole peale peategelse
ja võõrkeha enda mitte kedagi teist, kes näitaks üles
potentsiaali olla midagi rohkemat kui klišeelisi samme läbivad
ohvrid kauges Antarktika teadusbaasis. Carpenter seda võimalust ei
tekitanud. Kõik tegelased olid mingilgi määral huvitavad ja ei
mõjunud üleliia kohustuslikke stampkarakteritena, kelle ainus
ülessanne on kasvatada pinget läbileierdatud käitumisega
kriisiolukorras. Ka režiitöö on määrav. The Thing(1982) on
aeglaselt ja mitmekülgselt pinget kasvatav õudusfilm, aga The
Thing(2011) on tänapäevale omaselt ühtlase tempoga arenev lugu,
millest kumavad läbi kõiksugu stambid, mida pole mõtet ette
lugedagi, kuid erinevalt oma mitmetest peavoolu žanrikaaslatest
saavutab toimiva tempo ja atmosfääri, mille keskel saab rõõmsaid
kriiskeid jagav võõrkeha nii palju vallatleda kui vähegi soovib.
Nii et kui on valida, kumba filmi vaadata, siis vaadake ikka mõlemad,
aga alustage loomulikult 1982. aasta John Carpenteri pärlist, mil
nimeks The Thing.
7/10
ootan ja vaatan kindlasti ära
VastaKustutaSinu maitset arvestades ei ole ma päris kindel kui hästi sa selle tüki vastu võtad ;)
VastaKustutaAga antud arvustuse/analüüsi positiivne meelestatus tuleb siiski inimeselt, kes oli põhimõttelises raevus kui uusversioonist esimest korda kuulis.
The Thing(2011) on taaskord üks nendest remake`idest, millele tasub üks siiras võimalus anda.
Minu silmis päästiski filmi selle žanriline ausus, otsekohesus ja katse lihtsaid teid eirata.
Kui paar korda ajaloos on õnnestunud film teha parem kui raamat, siis remake filmi ülesanne ikka kuratlikult raskem..:)
VastaKustuta..aga nad seda sama "Thingi"..siis peab selle ära vaatama.