pühapäev, 29. märts 2009

The Soviet Story 2008

Lavastaja: Edvins Snore

Sain oma näppude vahele Vene valitsuse poolt paljukirutud Läti dokumentaali The Soviet Story, mis lahkab põhjuseid ja tagajärgi, mis viisid II Maailmasõjas Euroopa rahvusvahelise genotsiidini. Vägagi konkreetselt ja puhtalt jutustati pikalt ja laialt lahti Hitleri ning Stalini režiimi tagajärgi. Erilist rõhku asetati mõlema terrori võrdlusele, et välja tuua põhilisi jooni, mis muutsid Hitleri ja Stalini tegutsemise sarnaseks. Dokumentaal sisaldas võikaid kaadreid laibakuhjadest ja nälginud rahvahulkadest. Olen ise enam vähem kursis toimunu suhtes, aga ikkagi leidsin palju uut, millest polnud varem isegi natukenegi kuulnud. Näiteks võiks tuua 1932-1933 aastal toimunud Ukraina näljahäda, mille põhjustas Stalin, et vähendada rahva vastupanu ja üldse langetada rahvaarvu.Tulemused olid kohutavad ja seda kujutati mitmete häirivate kaadrite ning piltidega. Ausalt öeldes tunnen ma suurt tülgastust inimeste suhtes, kes meedias propageerivad okupatsiooni olematust jne. Hea näide on see soomlane Johan Bäckman, kes on ikka enneolematu kuju. Ei saa mina enam aru, mis siin väikese maailmas toimub.
The Soviet Story on detailne ja tsenseerimata dokumentaal maailma nina all toimunud suurimast katastroofist. Huvitav oli endalgi saada teada mitmeid erinevaid fakte kommunistide ja natside suhtes. Olengi nüüd märksa targem.
Ka omast käest saan väikese näite tuua. Nimelt mu tuttava onu on nn. Märgitud mees, kellest oli ka kunagi pikk ajaleheartikkel. Mehe nime ma praegu ei mäleta, aga esimse vene okupatsiooni ajal võti ta uue võimu poolt kinni ja saadeti kongi. Hiljem tuldi talle järgi ja öeldi, et ta suundub nüüd uude vanglasse, aga selle asemel sai ta kaks kuuli keresse. Imekombel kaldus südamesse lastud kuul sihtmärgist eemale. Seejärel visati mees kraavi ja lasti kuul kuklasse, kuigi jällegi läbis kuul ta pea silma alt, mis jättis talle elunatukese alles. Mees ronis laibakuja alt välja ja suutis ellu jääda. Kui venelased uuesti sisse tulid, siis sattus ta samade meestega kokku ja saadeti seejärel Siberisse, kus tal samuti õnnestus ellu jääda. Nii vähemalt mu sõber mulle jutustas.
Igatahes, The Soviet Story on vägagi informatiivne ja traagiline lugu Euroopat tabanud sõjakoledustest.
8/10

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar