Osades: Reymond Amsalem, Ashraf Barhorn jne.
1982. Esimene Liibanoni sõda. Rühm Iisraeli sõdureid satuvad vaenlase tagalas ohtlikku olukorda ja tank nelja mehega kaotab sihi ning nii jäävad nad omapäi vaenlase nägemisulatusse. Nad püüavad säilitada rahu ja talitseda paanikat, kuid maailm läbi sihiku on hoopis hirmsam, kui olla väljas rusude varjus varitsemas. Olin üsna üllatunud, kui paar kuud tagasi promotud Iisraeli film otsustati PÖFF-i kavva võtta. Vähemalt sain võimaluse seda suurel ekraanil näha. Vastasel juhul oleksin seda arvutiekraanilt mokk töllakil näinud ja kirunud filmi, sest selgelt on see justkui loodud suurele ekraanile. Lebanon on nagu sõjafilm läbi tanki sihiku, kus avanev vaade nõuab sihikindlust ja kiirust. Filmi keskmes on neli väga erinevat sõdurit. Tekivad eetilised dilemmad, mis ei saagi lahendatud, sest noored sõdurid lihtsalt ei suuda vägivalda pealt vaadata ja olla nende tekitajaks. Peamise probleemi allikaks on noorukist tankist, kes kahtleb iga kord kui käimas on otsustav hetk vaenlase ja omade ridade vahel. Neli meest võtavad osa käimasolevast sõjast ja samas osalevad ka lahingus, mis toimub tanki nelja seina ja kahuritoru vahel. Tankist, kes ei suuda taluvuse piiri ületavaid käske täita, laadija, kes ei täida käske, rühmajuht, kes ei suuda oma mehi kontrollida ja kõige lõpuks noor juht, kes ei taha mitte midagi muud, kui et ta emale kirjutataks ja teatataks tema seisukorrast. Toimuva tõsiduse ja ebaõigluse efektseks kujutamiseks on tolmustele tänavatele toodud tank, mille kahuri sihikust avanev vaade ja tanki enda sisemuses toimuv heitlus nelja mehe vahel hõlmavadki kogu filmi. See ebatavaline asjaolu muudab Lebanoni huvitavaks eksperimendiks ja seda ta kindlasti ka oli. Paranoiline sihik liigub mõnikord närviliselt ja häälekalt mööda purustatud linna. Pingelisematel hetkedel hakkas kahuritoru pöördumisega kaasnev hääl mitte häirima, vaid kiiresti kujundama lisaks klaustrofoobilisele tankile pinget loovat õhustikku, mis muutis otsutavad hetked kahuri taga rõhutatult elu hinda määravaks ja tankisti jaoks otsustusvõimetuks.
Võib arvata, et kui enamus filmist leiab aset tankis, siis ei tohiks seal midagi erilist juhtuda. Aga läks vastupidi ja aset leidnud psühholoogiline mäng sõdurite tõekspidamiste ja hirmude vahel mängis ülitähtsat rolli. Eelaimdus tulevaseks eraldatud võitluseks vaenlase territooriumil hakkas tekkima juba täiskooseisus rühma liikumisel läbi linna. Mehed ees ja tank järel ning raadiost kostvad juhendid lõid küllaltki äkilisevõitu olukorra, kus ootamatud hetked tabasid tõesti ootamatult ja ülejäänud kolme sõduri nähtavuse nullilähedus lõi sobiliku pinna närvilisteks vaidlusteks, kui midagi paratamatult või siis tankisti süü läbi oodatult untsu läks. Õlised, räpased ja väsinud mehed satuvad eraldatusse ning vastasleer on neile lähenemas. Kõigele lisaks on neljale mehele toodud sõjavang, kelle vastu sooje tundeid teki. Kõige tipuks tabavad tanki kõikvõimalikud jõud ja neli mees istuvad nagu muretud pardid tiigi ääres, kes ei tea, et jahimees luurab pöösa taga. Isegi vaataja peab tunnistama õnnetut teadmatust koos meeleheites sõduritega. Öised vaated läbi sihiku ei kesta kaua ja sellest on isegi kahju, sest rohekad pimeduses toimuvad tulevahetused on kõige efektiivsemad ja seda veel eriti sellise sõjafilmi puhul. Filmi lavastajaks on Samuel Maoz, kes on ise üle elanud Liibanoni sõja ja seega teab, mida ta oma filmis kujutab ja millele õhutab. Lebanon ei võta pooli, sest keskmes on ainult inimesed ja inimsusevastased rünnakud. Need kaks ei klapi hästi kokku ja seetõttu tekibki süvenev hirm sõdurite seas. Keegi neist ei taha päriselt otsustada inimese elu või surma üle, kuid käsk on käsk ja vähemalt ühe sõduri mõistmist mööda tuleb neid ka äärmuslikes olukordades täita. Filmile on loodud õline, tahmane ja tumerohekas visuaalne pool, mis toetab tanki räpasust ja hapnikuvaesust kriisiolukordades. Kaameratööd on äkiline ja kiire. Eriti mõjuv kaamera ongi tanki sihik, mis domineerib terve filmi vältel.
Raskepärane sõjadraama, mis kujutab realistlikult ja oskuslikult tanki, selles peituvaid inimhingi ja ümbritsevat sõjakollet, mis püüab tanki sisse murda.
/-/....kõrgem ohvitser, kes ei..../-/ - vaevalt, et kõrgema ohvitseriga tegemist oli.
VastaKustutaVanemseersandi nässakas vast maksimaalselt...
Kuule jah, ei ole kursis nende auastmetega ja ega filmile taustauuringu tegemine ka aidanud.
VastaKustuta