kolmapäev, 4. jaanuar 2012

The Thing 2011

Esimesed teated pajatasid uskumatuid, aga mitte sugugi üllatavaid lugusid, kuidas Universal plaanib John Carpenteri 1982. aasta kultusfilmile The Thing valmistada uusversiooni. "Remake after remake after remake and eventually it all goes to shit" - vähemalt nii on viimase aja remake`dega juhtunud. Iga uus remake on originaalile pea alati alla jäänud. Loomulikult on ka erandeid, aga needki kuuluvad väljasurevasse liiki, mistõttu nende eksistents jääb remake`ide kritiseerimisel alati tahaplaanile. Pärast uudiseid remake`ist ilmusid aga hoopistükis teated prequel`ist. Korraga oli võimuvahekord muutunud ja põhjus remake`i varajaseks vihkamiseks kippus hajuma. Õhku jäi rippuma muidugi ka kahtlus, et ehk äkki prequel`i nime all see vaene remake valmis vorbitaksegi. Nii aga ei juhtunud. 2011. aasta The Thing on siiski ainult sulaselge eellugu sündmustele, mis leidsid aset Kurt Russeli juhitud Antarktika uurimisjaamas. Me ju kõik mäletame, kuidas The Thing algas? Hullunud norrakas tulistas ja jälitas kelgukoera kuni ta Ameerika uurimisjaama liikmetega kohtus. Täpselt selle hetkega seob end ka 2011. aasta lõpukuudel linastunud eellugu, mis suures plaanis õigustab oma eksistentsi ja suudab isegi särada USA stamp-horrorfilmide ajastul. The Thing väärib vaatamist ja põhjused selleks on enamgi kui küll.
Carpenteri The Thing valmis 1982. aastal. Ajal, mil kinolinal tegutsenud olendid valmisid läbi nukkude või kummiülikondade, mille abil mehed ja naised üksteist mööda pimedaid koridore taga ajasid ja lõpuks ka lõhki rebisid. Ajal, mil koletisi loonud kunstnikud istusid kohvipauside ajal oma loodu kõrval või vaatasid pealt kuidas täiskasvanud mehed võtteplatsil täissuuruses jubedate nukkudega mängivad. Nüüd, 2011. aastaks on kummist monstrumid asendunud computer animated efektidega, mida suures osas ei kriimusta närviraasugi, sest pea igaüks neist, mida on kasutatud nii suure-kui ka madalaeelarvelistes õudusfilmides ei näe karvavõrdi aukartustäratavad välja. Ainsaks plussiks võib lugeda praeguse aja fotorealismi taga ajavat CGI tehnoloogiat, mis iga aastaga aina enam ilmet võtab. See aga ei muuda sugugi kurba tõde, et mida realistlikum on monstrum, seda turvalisemana seda kogeme. Vana hea grotesksus on kadunud ja asendunud häguste äärejoontega olenditega, mille kujunduski reedab kohemaid selle looja fantaasiavaesuse.

Mis tegi aga ühest kriiskavast nukust, mida nägime ka 1982. aasta The Thingis, niivõrd paeluva elamuse? Eks ikka selle äärmuslik ebarealistlik välimus, aga seda me ju tahamegi ühes korralikus õudusfilmis näha. Meid mõjutatakse ainult läbi ehmatuse, selle tekitaja hetkeliselt nähtava rõveduse ja siis pingsa ärevusega ehk millal seda monstrumit uuesti näha saame. Tõeline oskus on kasvatada pinget nagu oma last ja hoida ebaloomulikku monstrumit kaadris kauem kui 5 sekundit niiviisi, et salapära ja pinge mitte kuhugi ei kaoks. Aga kuhu ma selle jutuga üldse jõuda tahan? Tahan jõuda punktini, kus tuleb tõdeda, et vana hea inimvõimekuse piire kompav pimeduse varjus hiiliv groteskne jubedus on kordades paeluvam kui paariks sekundiks ekraanile paiskuv ebamäärasus, keda me tegelikult ei näegi ja kelle kohalolek ühe väikese õudusfilmi vaadatavaks muudabki. The Thing(2011) ongi seega pigem lähedane tuttav 80-datele kui viimase aja normidele.
Hollandlasest režissööri Matthijs van Heijningen Jr.-i esimene täispikk mängufilm on tänuväärne katse pakkuda tavaliselt igavuse all ägavale USA peavoolu õudusžanrile väheke vürtsi. Vürtsi pakub hollandlane eelkõige algupärase filmi stilistika säilitamise abil. Suureks üllatuseks on Heijningen Jr. taastanud 1982. aasta tunnetuse ja püüdnud seda järgida nii visuaali, atmosfääri, tegelaskonna omavaheliste suhete ja loomulikult ka olendi kujutamise loomise juures. Kriiskavat verepulma on prequel`is vähem, aga siiski ei ole see teps mitte täielikult kadunud. Uue filmi juures on tunda, et eelloo loojad on algse filmi hardcore fännid või nad lihtsalt respkteerivad Carpenteri ja tema loodu väärtust. The Thing(2011) loo struktuur ei erine 82.a. versioonist mitte karvavõrdki. Taaskord on meie ees vana hea tüüpsisu "in a remote location we found something or something found us". Ega algupärane filmgi hiilanud sisulise taibukuse poolest, aga kuna aastaks oli 1982, siis mõjus kogu film uue ja suurepärasena.

Nüüd aga mõjub stambiks trambitud süžee sama tüütavalt kui igas võimalikus traileris kasutatav Steve Jablonsky “My name is Lincoln”. Probleem pole mitte sugugi sisulistes käikudes. Ei saagi olla. The Thing(1982) ja The Thing(2011) on nagu sukk ja saabas. Üks on all ja teine on peal, aga mõlemad täidavad sama funktsiooni. Kõige naljakam ongi asjaolu, et algupärane film särab täpselt sellisena nagu ta on ja samamoodi püüab käituda ka eellugu, kuid uus film ei saa ju niikuinii toimida samasugusena, sest lausa väsimatult on sellist survival horror`i valemit juba võimatustes kogustes kopeeritud. Ei midagi uut ega põnevat, ikka see sama, millega harjunud oleme. The Thing aga selline ongi. Juba alates oma sünnist. The Thing(2011) on samuti täpselt sama tõsine ja ärevust tekitav klaustrofoobiline ulmelugu.
Ainsaks ja tegelikult kõige määravamaks küljeks on filmitööstustes toimunud muutused, mis tagavadki kahe filmi kardinaalselt erinevama tunnetuse. 1982. aasta The Thing on küllaltki rahuliku tempoga. Carpenter võtab aja maha ja joonistab esmalt välja tegelased, nende eluolu, eripärad ning seda kõike rikastavad nüansid, mis täiendavad nii karaktereid kui ka vaikselt kulgevat õuduslugu. Võrreldes 2011. aastaga on nii kaadri pikkus kui ka kommertskino publiku tähelepanuvõime märgatavalt vähenenenud. Kaadri pikkusega muutub aga filmi tunnetus märgatavalt. Kui esialgse filmi loomise ajal lubati atmosfääril, tegelastel ja kasvaval hirm ja teadmatuse tundel rahulikult areneda, siis nüüd on kõik otse vastupidi. Selge valem, mis muudab ühe õige õudusfilmi tempokaks põnevikuks, aga kahjuks hullumeelselt etteaimatavaks. Taaskord tuleb mängu ka asjaolu, et The Thing(1982) ei ole tingimata film, mis ajale vastu peab. Eriti kui rõhutada USA filmitööstuse hiiglasliku tendentsi aastast aastase kõike läbi käiata. Aga ometigi just tänu oma aja kontekstile Carpenteri film märksa väärtuslikumaks lugema peakski.

Meie näeme tänapäeva "fast cut, fast paced" thrillerit, aga Carpenteri versioonis kogeme tolle aja harjumuspäraseid jooni filmiloome vallas. Nii et täiesti oleneb, millega vaataja on harjunud või mida ta taolise filmi juures kõige rohkem hindab. Eks igaüks on oma ajastu laps. Vaatamata stampkarakteritele, tüüpilisele sisu arengule ja tuttavatele lahendustele olendiga võitlemisel on eellugu suutnud tasakaalus hoida klišeede ülevoolavuse ja suutnud vormistada ka omapoolse nägemuse. The Thing`i eellugu ei riku mõistust üleklišeelisusega, vaid austab vaatajat heatasemelise arenguga. Prequel`i ainsaks väärtuseks on fakt, et tegu on legendaarse filmi eellooga. Aga kas vastasel juhul ei pakuks film üldse pinget? Pakuks küll, sest tänapäeva generatsiooni The Thing ei ole tavaline horror flick. "Mis siis ikkagi juhtus seal norrakate baasis?". Kõik me teame vastust, aga nii kaua kuni seda pole filmiks tehtud, siis järelikult me vastust ei tea. Tuleb ju nii välja.
Eellugu sarnaneb pea igas mõttes 82. aasta filmile. Tegelased, vastasseisud olendiga, viisid olendi leidmiseks ja hävitamiseks - kõik on otse The Thing`ist kopeeritud. Nüansid korduvad ja seda juhtub pidevalt. Film annab mõista, et detailide kordumine on kahe filmi omavaheliste seoste loomulik osa ja just seeläbi ei tohikski mitte miski koopiana mõjuda. Õnneks on filmi loojad olnud kõvasti ametis, et luua ka toimiv ja kiirelt mööduvaid ehmatusmomente vältiv paranoiline õhkkond. Lisaks kõigele esinevad filmis nupukad lahendused olukordadele, millest pea igaüks algab täpselt samamoodi nagu Carpenteri filmiski. Kui kogu film ise meenutab originaali, siis need olulised nüansid muudavadki filmi eriliseks elamuseks. Sa näed midagi, mis on sulle nii tuttav, aga ometigi on režissööril ja stsenaristidel olnud küllalt palju taiplikkust, et eemalduda kopeerimisest samal hetkel kui nad on sellega juba alustanud. Nad lisavad hoopis omad suhteliselt andekad nüansid, mis keeravad 82. aasta filmile kärmelt selja ja lasevad uuel rahus oma elu elada.

Mis siis, et kogu film on suures sõltuvuses oma eelkäijast, suudab Heijningen ikka ja jälle üllatada pööretega, mis on oma olemuselt täiesti arvestatavad lahendused ulmeõudusžanri kultusfilmi eelloo sisuliste elementidena. Teine asi, mis teravalt silma torkab on asjaolu, et produtsendid ja ilmselgelt ka režissöör on olnud piisavalt pühendunud ja püüdlikud, et sündmuspaik vähegi autentsemaks muuta. Norra näitlejad räägivad oma emakeeles, mis tähendab, et ameerika publik vajab üle pika aja subtiitreid nende oma kullakalli riigi toodetud filmis. Norra keel on puhas ja ladus. Igati tervitatav lahendus. Kolmandaks paistab silma Mary Elizabeth Winstead, kes on nö. Kurt Russeli asemik. Kui tema tegelane välja arvata on kõik tähtsad teadlased ja nende teod on äärmiselt triviaalsed võrreldes sellega, mis võõrkeha saabumisega juhtuma hakkab. Karakteritest ei tohiks küll mitte keegi hoolida.
Ainuke, kes seda väärib on Winstead, sest vaatamata tema tegelase märgatavale igavusele on ta näitlejana tugev ja samal ajal põnev vaatemäng. Ta mängib koos ülejäänud näitlejaskonnaga mõjuva paranoia ja hirmutunde ka reaalselt välja. Seepärast toimub USA remake`ile ebaloomulik suhestumine tegelaskonnaga, kelle karakteritest sa tegelikult absoluutselt ei hooli. Winsteadi tegelane mõjub efektsena peamiselt vähegi usutava vastasena kosmilise olendi ees. Ka ülejäänud tegelased ei ole karjuvalt rumalad, vaid täiesti mõistetavana mõjuvad inimesed tavatus olukorras. Neljandaks ja kõige tähtsamaks punktiks on loomulikult kurikuulsa võõrkeha kujutamine. See oli arvatavasti iga filmifänni südamel, et kuidas ometigi CGI ajastul kõigi poolt armastatud olend välja nägema hakkab. Südamerahuks võin kõigile kinnitada, et kõhedalt kriiskav olend näeb välja küllaltki omapärane, et seda isegi Carpenteri looduga võrrelda. Olend on enamjaolt puhas CGI looming, aga nii mõnigi kaader olendist on üllatavalt praktiline ja vahel isegi väga sujuv praktilisuse ja CGI kombinatsioon.

Filmi tarbeks võetigi kasutusse võimalikult palju praktilisi efekte, mida siis hiljem CGI abiga veelgi rohkem läikima löödi. Lõpptulemusega võib täiesti rahule jääda, sest CGI ja praktiliste efektide toimiv omapära toob esile tõeliselt võikana mõjuva groteskse olevuse, kes vaataja silme ees pidevas muundumises sipleb. Vaatamata ilmselgele CGI`le sulandub olend keskkonnaga kokku nagu ta oleks selle loomulik osa. Ei mõju ta võõrkehana ega ka uduse koguna. Olendi kujutamine on suurepäraselt integreetitud filmi sündmustikuga. CGI`iga imiteeritakse 82. a. versioonist tuttavat groteskset moondumist ja püüab seda näidata võimalikult aeglaselt, jättes väga palju ruumi olendi kriisete ja üleüldise võikuse omandamiseks. Lausa uskumatu, et CGI ajastul suudab mõni helge pea ikka veel üllatada. Siinkohal jätan mainimata James Cameroni Avatari ja The Adventures of Tintin`iga saavutatu, sest nende loodu hõlmab peamiselt motion-ja performance capture`it ja mitte nii väga The Thing`is kasutatud CGI.
Matthijis van Heijningen Jr. on hakkama saanud igatipidi viisaka eellooga. The Thing(2011) on vaadatav täiesti omas kastmes. Eellugu ei solva vaataja intelligentsust ning ei sõltu üleliia oma eelkäijast. Ainsaks ja kõige olulisemaks probleemiks on aga ikka see, et mõlemad filmid on tasavägised ulmepõnevikud, mis ei pretendeerigi filmikunsti pärliks. Aga kui nüüd mõlemad korra päris kõrvuti asetada, siis osutub mõistlikuks valikuks ikkagi 1982. aasta The Thing. Põhjus on aga ainult selles, et 2011. aasta versioonis ei ole peale peategelse ja võõrkeha enda mitte kedagi teist, kes näitaks üles potentsiaali olla midagi rohkemat kui klišeelisi samme läbivad ohvrid kauges Antarktika teadusbaasis. Carpenter seda võimalust ei tekitanud. Kõik tegelased olid mingilgi määral huvitavad ja ei mõjunud üleliia kohustuslikke stampkarakteritena, kelle ainus ülessanne on kasvatada pinget läbileierdatud käitumisega kriisiolukorras. Ka režiitöö on määrav. The Thing(1982) on aeglaselt ja mitmekülgselt pinget kasvatav õudusfilm, aga The Thing(2011) on tänapäevale omaselt ühtlase tempoga arenev lugu, millest kumavad läbi kõiksugu stambid, mida pole mõtet ette lugedagi, kuid erinevalt oma mitmetest peavoolu žanrikaaslatest saavutab toimiva tempo ja atmosfääri, mille keskel saab rõõmsaid kriiskeid jagav võõrkeha nii palju vallatleda kui vähegi soovib. Nii et kui on valida, kumba filmi vaadata, siis vaadake ikka mõlemad, aga alustage loomulikult 1982. aasta John Carpenteri pärlist, mil nimeks The Thing.
7/10
 

3 kommentaari:

  1. Sinu maitset arvestades ei ole ma päris kindel kui hästi sa selle tüki vastu võtad ;)
    Aga antud arvustuse/analüüsi positiivne meelestatus tuleb siiski inimeselt, kes oli põhimõttelises raevus kui uusversioonist esimest korda kuulis.

    The Thing(2011) on taaskord üks nendest remake`idest, millele tasub üks siiras võimalus anda.
    Minu silmis päästiski filmi selle žanriline ausus, otsekohesus ja katse lihtsaid teid eirata.

    VastaKustuta
  2. Kui paar korda ajaloos on õnnestunud film teha parem kui raamat, siis remake filmi ülesanne ikka kuratlikult raskem..:)

    ..aga nad seda sama "Thingi"..siis peab selle ära vaatama.

    VastaKustuta